Alla inlägg under mars 2011

Av Wenche Rydén Linné - 31 mars 2011 19:52

Denna veckan har det inte blivit mycket gjort. Fabian blev sjuk i måndags och är inte helt kry än. Mycket piggare är han dock nu så imorgon ska vi göra Philadelphiaglass till fredagsmyset :). Recept på det kommer. Nu ska vi titta på sveriges värsta bilförare och kanske fundera något gott att baka imorgon ;)

Av Wenche Rydén Linné - 31 mars 2011 19:36

Min man är en lingonsyltoman så jag gjorde en omgång med denna vara som försvinner väldigt fort hemma. Jag hade också hittat ett recept med lingonbröd som jag testade. Väldigt smidigt då det inte behöver jäsas :). Här kommer receptet:


6 dl rågsikt
1 dl dinkelmjöl (alt mer rågsikt)
1 dl grahamsmjöl (alt mer rågsikt)
1 dl havregryn
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
1 dl lingonsylt
½ dl mörk sirap
½ dl solrosfrön
½ dl linfrön
50 gram smör
4-5 dl vatten

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda först alla torra ingredienser i en bunke. Blanda sedan ner sirap och lingonsylt. Smält sedan smöret och blanda ner det och ca 4 dl vatten. Tillsätt mer vatten om så behövs.
Smöra och bröa en brödform(ca 10x30cm) och häll därefter i smeten.
Grädda i ugnen i ca 1 timme, sänk värmen till 150 grader efter 30 minuter. Kolla brödet efter 1 timme med en sticka, om det fastnar deg på stickan måste den vara inne längre, ca 10 minuter till.
När brödet är klart, ta ut det ur formen och låt vila under bakduk tills det har svalnat. Detta för att den ska få en mjuk skorpa, om skorpan ska vara hård ska det vila utan bakduk.



 

Av Wenche Rydén Linné - 28 mars 2011 07:19

Igår var vi på bio jag och den store grabben. Vi var och tittade på "Trassel". Jag har nog aldrig sett honom så spänd :). Filmen var riktigt bra även om själva upplevelsen kanske inte var den bästa. Bara väntar på hans min när vi är på en "riktig" bio och inte på folkan här hemma.

 

Så här glad var han efter besöket :)

 

Av Wenche Rydén Linné - 28 mars 2011 07:01

Testade denna idag (igen). Förra gången tog jag en vanlig långpanna och det funkade inte alls. Denna gången gick det bättre men om jag hade skrivit receptet själv hade jag nog bara kallat den "kladdkaka med glasyr". Glasyren var visserligen sliskig och god men godare kakor har man ju gjort. Jaja....testat har jag gjort och det var ju det jag skulle göra. Här kommer receptet.

Ingredienser

Kakan:
200 g smör
3 dl socker
2 ägg
1 dl cacao
2 dl vetemjöl
4 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver


Glasyr:
2 dl grädde
2 dl socker
2 msk sirap
100 g mörk blockchoklad
100 g smör


Garnering:
Flagad mandel

Gör så här

 
Smält smöret i en kastrull.
Ta den av värmen och rör ner socker och ägg.
Blanda cacao, vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål. Rör ner mjölblandningen i kastrullen.
Bred ut smeten i en långpanna (35x20cm) med smort smörpapper. Grädda i 175 grader 15-20 minuter.
Vänd kakan upp och ner på smörpapper. Dra försiktigt bort smörpappret från kakan.

Gör glasyren:
Blanda grädde, socker, sirap och blockchoklad (i bitar) i en kastrull.
Låt koka under omrörning tills glasyren tjocknar och blockchokladen smält, 10-15 minuter.
Ta kastrullen av värmen och vispa ner det kalla smöret i klickar.
Bred glasyren över kakan och strö över flagad mandel.


Låt kakan kallna i kylen. Skär den i rutor och njut!!!


 

Jag hade ca 1 dl kvar av glasyren då den var rätt "rinnig", men att värma den lite och ha på vaniljglass är inte allt äckligt :)

Av Wenche Rydén Linné - 26 mars 2011 22:24

Idag överraskade vi barnen med att åka till Leo´s lekland i Borås. Jisses vad de sprang runt. Adam går ju inte släppa hur som helst så man man och jag turades om att gå (springa runt som yra höns) med honom. Det blev en hel del rutshkaneåkning idag. Det gillade han verkligen.

Men som vanligt är våra barn inte som alla andra. Ingen av dem somnade på vägen hem, inte ens Charlie som var dödstrött när vi gick ut därifrån. Nu är klockan snart halv elva och vi har precis tvingat dem i säng ??!!! Önskar man hade den energin. De vaknade ju vid 6 tiden i morse med. Fabian är inte riktigt kry så honom fick vi verkligen tvinga i säng. Får hoppas att han piggar på sig så vi kan gå på bio imorgon. Lovade honom att vi skulle gå på "Hopp" i Gislaved nästa helg annars.

Av Wenche Rydén Linné - 26 mars 2011 22:16

Igår blev det hel ugnsstekt kyckling och egenfriterade strips.

Har precis kommit på hur enkelt det är att fixa kycklingen själv. Vet inte varför jag alltid har bävat för det?!

1 hel kyckling

1½-2 msk fajitaskryddor (från tex mex avdelningen)

3-4 msk olivolja


Gno in hela kycklingen med "marinaden" och låt dra en timme ungefär. In i ugnen 50-60 min i 200 grader längst ner. Ös gärna ett par ggr under tiden.  

Servera med strips (eller vad du vill) och en god sallad. 

Av Wenche Rydén Linné - 24 mars 2011 21:32

Idag blev det en favorit i repris. Det blev dock inget bakat, jag rengjorde ugnen istället och det var välbehövligt.

Här kommer recept på dagens middag.

2 pers

2 stora eller 4 små vetetortillas
1/2 grillad kyckling
250 g KESO® cottage cheese chili
1 dl Arla Köket riven ost gratäng

Gör så här

Sätt ugnen på 225°. Tärna kycklingköttet. Fördela kycklingen och cottage cheese på tortillabröden. Rulla ihop och strö över ost. Gratinera i ugn tills osten fått fin färg, ca 10 min. Servera enchiladan med en god sallad.


Vad jag gjorde:

Vi är ju några fler än 2.

6 st stora tortillas

1 hel grillad kyckling

250 g keso chili chipotle

250 g keso grillad paprika

1 dl gratängost

 

Av Wenche Rydén Linné - 24 mars 2011 08:32

   Jag gjorde denna pajen för ett par år sedan. En liten notis på receptbladet löd: "jättegod, tom. Faban åt spenat och lök". Det var inga glada miner från den killen denna gången haha. Det där "svarta" (grabben är färgblind) var inte gott, däremot kände han inte att det var lök i den. :) Här är receptet iaf:

Ingredienser

4-5 port

Pajdeg
1 1/2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
100 g smör
2 msk vatten


Fyllning
1 pkt bacon, ca 140 g
250 g bladspenat, gärna färsk
1 gul lök
smör
salt och peppar
250 g cottage cheese, KESO® naturell
1 dl mjölk
3 ägg
1 tsk gurkmeja
1 dl riven lagrad ost, t ex Präst

Gör så här

Pajdeg Sätt ugnen på 200 grader. Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck eller kavla ut degen i en pajform, ca 22 cm i diameter. Nagga och ställ in i kylen ca 30 minuter. Fyllning Strimla och stek baconet. Häll bort fettet. Rensa den färska spenaten eller krama ur den frysta väl. Skala och hacka löken och fräs den i smör. Tillsätt spenat och låt den fräsa med. Rör ner bacon och smaka av med salt och peppar. Förgrädda pajskalet i 10-15 min. Fördela spenatblandningen i pajskalet. Blanda cottage cheese med mjölk, ägg och gurkmeja. Häll blandningen i skalet och strö över osten. Grädda pajen i nedre delen av ugnen ca 30 min. Servera med sallad.

Skapa flashcards