Direktlänk till inlägg 20 juli 2011

Smultringar

Av Wenche Rydén Linné - 20 juli 2011 21:13

Igår bestämde jag mig för att baka Smultringar. Detta är ett typiskt norskt bakverk som min mamma och mormor alltid gör till jul.

De är ungefär som munkar fast mindre och frasigare.


Jag fick ut ca 80 st av denna degen.

3 ägg

200 g socker

1 ½ dl creme fraiche

2 dl grädde

½ tsk kardemumma

1½ tsk hjortronsalt

ca 450 g vetemjöl


Detta är enligt min mormors recept men jag fick tillsätta ungefär 2 dl extra mjöl.

Det ska vara en deg som ska kavlas ut men efter 450 g mjöl så var det bara en smet.


Degen ska helst vila en stund men i sverige har vi finare malt mjöl så det går att baka ut direkt.

Degen ska kavlas ut  ½- 1 cm tjock. Ta sedan ut "kakor" med glas som mått. Jag använde ett dricksglas och ett snappsglas för att göra de till ringar.

Ringarna friteras sedan i vanlig frityrolja som är värmd till minst 180 grader.

Lägg i ett par ringar och vänd dem när de fått fin färg, här får man prova sig fram med tiden beroende på hur tjocka ringarna är.

Lägg dem på hushållspapper när de är färdiga så att den överflödiga oljan tas upp.

Ät och njut.


Dessvärre så tyckte våran hund att han var berättigad att stjäla 40 st när vi var ute och handlade idag, vi hade även gett bort och ätit några själva så att det totala antalet vi har kvar är....15 st.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:31


Adam skulle på ninjakalas i fredags. Klart att han skulle ha ett ninjakort till killen som fyllde år. ...

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:29


En av Adams (mellanpojken) klasskompisar fyllde år.

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:24


Svågern fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:09

Svärfar fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 18 mars 2013 22:58

Ikväll gick jag ifrån jobbet ett par timmar för en av trivselklubben anordnad pysselkväll på den lokala blomstergården. Där får man tips och hjälp och det finns hur mycket material som helst. Såhär blev resultatet...

Ovido - Quiz & Flashcards