Direktlänk till inlägg 27 september 2011

Norska skolebröd

Av Wenche Rydén Linné - 27 september 2011 09:41

Dessa var ett tag sen jag gjorde (1 eller 2 år sen). 

Jag blev sugen på att göra nåt annat än de vanliga kanelbullarna så det blev sådana här.

Det blir 16 st, jag gör alltid dubbel sats för de är så goda men ni gör som ni vill.

Jag skriver ut recept på en enkel sats.


10 dl vetemjöl

1 dl socker

½ tsk malen kardemumma

50 g jäst

100 g margarin

3½ dl mjölk


Blanda jäst och socker i en bunke (jästen smälter av sockret).

Smält margarinet och häll sedan i mjölk och värm till 37 grader.

Häll detta över jästsmeten.

Tillsätt kardemumma och mjöl och kör till en slät deg.

Jäs i bunke under duk i 40 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt.

Dela degen i 16 lika stora delar.

Rulla bullar och platta ut dem till ca 1½-2 cm tjocka plattor.

Lägg dem på bakplåtspappersklädd plåt och jäs under duk i 20 min.

Gör vaniljkräm under tiden.

Jag använder snabbmarsan och till denna satsen blandar jag 1 dl kall mjölk med 2½ msk snabbmarsanpulver.

Tryck en grop i mitten av bullen (ca 2½ cm i diameter) och fyll den med vaniljkräm.

Pensla bullen med uppvispat ägg och grädda i 225 grader i ca 10 min.

Blanda 1 dl florsocker med liiiite vatten (den ska inte vara jätterinnig).

När bullarna har svalnat penslar man florsockerglasyren utanför den fyllda gropen och doppar sedan bullen i kokosflingor.

Mmmmmmmmmm........

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:31


Adam skulle på ninjakalas i fredags. Klart att han skulle ha ett ninjakort till killen som fyllde år. ...

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:29


En av Adams (mellanpojken) klasskompisar fyllde år.

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:24


Svågern fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:09

Svärfar fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 18 mars 2013 22:58

Ikväll gick jag ifrån jobbet ett par timmar för en av trivselklubben anordnad pysselkväll på den lokala blomstergården. Där får man tips och hjälp och det finns hur mycket material som helst. Såhär blev resultatet...

Skapa flashcards