Alla inlägg under oktober 2011

Av Wenche Rydén Linné - 22 oktober 2011 23:06

När jag baka bröd och bullar så använder jag ett påslakan och en monsterstor handduk.

Jag viker påslakanet dubbelt och har handduken under.

När jag tar ut bullar eller bröd ur ugnen så lägger jag alltid dem på påslakanet och viker sedan det över bröden/bullarna för att de svalnar då långsammare och blir inte så lätt torra.

Detta är ett tips som jag fått av min mamma.

Hon hade alltid två påslakan men jag fick den stora handduken en gång och hade liksom ingen användning för den någon annanstans.


Av Wenche Rydén Linné - 22 oktober 2011 22:49

Min man tycker väldigt mycket om tekakor men de vanliga man köper tycker jag är mer fulla med luft och de mättar inte speciellt länge.

Därför letade jag efter andra recept och hittade ett som var värt att prova.

16 st blir det så nu sist gjorde jag en dubbel omgång för de är suuuupergoda.


5 dl vatten 

2,5 dl fiberhavregryn

50 g margarin

50 g jäst

1 tsk salt

1-2 msk strösocker

10 dl vetemjöl (vetemjöl spec. går också jättebra)


Koka upp vattner och häll det över havregrynen.

Klicka i margarint.

Rör om och låt svalna till fingerljummet.

Rör ner jästen och rör till den löst sig, tillsätt salt, socker och det mesta mjölet.

Arbeta degen smidig.

Häll på lite mjöl och täck över degen.

Låt jäsa ca 30 min.

Knåda degen på mjölat bakbord.

Dela degen i 16 lika delar ochrulla till bullar.

Lägge dem på plåt med bakplåtspapper och tryck ut dem till platta rundlar ca 1 cm tjocka.

Nagga tekakorna med en gaffel.

Låt jäsa på plåt under duk ca 30 min.

Grädda dem i mitten av ugnen i 225 grader i ca 10 min.

Låt svalna på galler under bakduk.

 

Av Wenche Rydén Linné - 22 oktober 2011 22:24

Jag hade lite äpplen hemma som ingen äter upp. Vi gillar inte äpplen som börjar bli mjöliga i vår familj så dessa tänkte jag göra nåt annat med.

6 st portionsformar blir det av denna mängden.


4 äpplen

2-3 msk smör

2-3 msk strösocker

1-2 tsk malen kanel


Skala äpplena och tärna dem i ca 1x1 c, stora kuber.

Häll smör, socker och kanel i en stekpanna och blanda ihop på hög värme.

Häll i äppelbitarna och rör runt dem i blandningen. Stek äpplena på hög värme ca 5 min.

Portionera upp bitarna i ugnsfasta formar.


Crumble:

75 g kallt smör

2 dl havregryn

1 dl vetemjöl

1 dl strösocker


Blanda de torra ingedienserna i en bunke och lägg sedan i smöret och nyp ihop det med mjölblandningen.

Lägg crumblen över äppelbitarna i formarna.

Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 10 min (eller tills det bubblar och crumblen fått fin färg).

Servera med vaniljglass, vispad grädde eller vaniljsås.

   

Denna blev sååå god att min man frågade om han fick ta en extra ;).


Barnen hade beställt chokladpudding och det fick de ju, det är ju lördag.

 

Av Wenche Rydén Linné - 22 oktober 2011 22:06

Fy vad  jag är trött på detta jobb.

Denna vecka har det varit förstaskift, upp tidigt och jobba hela veckan för att till slut jobba till 16!? på fredagen. Denna underbara dag som alla andra företag slutar tidigare....men inte det där jag är inte.

Detta resulterar i vad?....jo, att jag somnar i soffan 20.15 på fredagkvällen.

Social som bara den och nästa vecka  blir det ännu värre.

Väntar på svar från de jobb jag sökt men det blir väl inget där heller.

Jag fick mitt lönebesked med igår.

Pratade med min chef för någon vecka sedan att vi inte klarar oss på en tvåveckors garantilön. Mina sparade semesterdagar kunde jag inte lösa in såvida de inte hade varit sparade i fem år. Däremot kunde jag få ett förskott på novemberlönen och jag sa att jag behövde 3000 kr. Jag räknade ut att denna och nästa lön då skulle ligga på ungefär samma summa, 9000 kr.

Förra veckan dök det upp 3000 kr på mitt konto och som tur var så handlade jag inte mer än lite pålägg och frukt.

Så igår tittade jag igenom mitt lönebesked och då har jag fått ett förskott på DENNA lönen. 

Jag var ju inte i trångmål och behövde pengar snabbt utan behövde lite mer pengar när lönen kom.

Jag orkar inte att ringa chefen och gnälla utan får hålla mig med mina 5994 kr (som det blev totalt med förskottet).

Såå, efter räkningarna är betalda så har vi ca 1700 kr att leva på tills barnbidraget kommer i november. Det blir ca 60 kr per dag. Inte mycket pengar för en familj med 2 vuxna och 3 barn. Men....vi har gett oss fan på att det ska gå.

Så nu är det bara att hålla tummarna.

Av Wenche Rydén Linné - 11 oktober 2011 11:39

Jisses vad längesen det var jag var här och skrev. 

Men jag har en förklaring, jag har börjat jobba igen.

Efterr att varit utan uppdrag i två veckor fick jag ett uppdrag på en industri som tillverkar gummipackninngar. Tyvärr är det inte mycket som är bra. 

Det är dålig belysning, varm som in i h......te, dålig luft och JAG JOBBAR 2-SKIFT.

Som tur är så är folket som jobbar där väldigt trevliga och hjälpsamma, det är nog det enda plusset.

Jag har ingen aning om hur länge jag ska vara där men just nu så söker jag alla jobb jag kan få tag i.

Att jobba för Manpower har funkat väldigt bra. Alltid bra lön och inga problem att få respons från min PA som är helt underbar.

Däremot är det inte så smidigt längre nu när jag har tre barn och egentligen inte kan jobba vlka tider som helst.

Jag vill helst av allt ha ett fast jobb med fasta tider (helst ett som är roligt med ).

Det känns lite pissigt just nu att varannan vecka slita upp ungarna innan kl 6 och lämna dem till farmor och farfar. Farfar jobbar ju ständigt andra skift och kommer ibland hem väldigt sent på natten (eller tidigt på morgonen) och behöver få sova. Det är inte det enklaste när det är tre ungar som för oväsen.

Jaja, bara att hoppas på det bästa.

Denna veckan är ju extra jobbig med eftersom jag jobbar kvällen.

Jag måste ändå upp kl 6 för att den store killen ska till skolan.

Ett par av mina jobbarkompisar var trötta igår, de hade vaknat kl 10 !!??

Lär väl vara mer eller mindre död på fredag. Nu i fredags så gick den annars pigga nattugglan och lade sig 21.30

Ovido - Quiz & Flashcards