Alla inlägg under mars 2012

Av Wenche Rydén Linné - 15 mars 2012 21:46

Eller lika snabb som innan men "trimmad" är han iallafall och inte så glad på matte längre.

Två dagar tog det och en kasse päls blev det av det.

Så, är det någon som är lite tunnhårig och vill öka på volymen lite så finns här en kasse med rödblondt hår gratis för upphämtning ;), annars blir fåglarna glada.

 

Av Wenche Rydén Linné - 15 mars 2012 21:42

Jahopp, idag på vägen hem från skolan ringde chefen.

På måndag är det dags för nytt uppdrag, denna veckan har jag varit hemma.

Ett företag i Smålandsstenar är det som ska få besök av mig.

Om jag inte har helt fel så jobbar min mans faster där.

Nytt ställe så vi får se hur det blir.

Packning och sortering var uppgifterna iallafall.

Av Wenche Rydén Linné - 15 mars 2012 21:26

Jag provade något nytt idag. 

Ett recept som funnits i min bok länge utan att jag har provat det, skäms på mig.

Idag var det dock dags och goooooda blev de :).


20 st 

250 g grovt riven mandelmassa

150 g smör el. margarin (rumsvarmt)

1 dl socker

2 ägg

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver


Rör mandelmassa, smör och socker till en krämig massa.

Tillsätt äggen ett i taget och vispa ordentligt emellan äggen.

Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt det i smeten.

Fördela den tjocka smeten i 20 st pappersformar.

Grädda i mitten av ugnen i 175° i ca 10 min.

Låt kallna och lägg på glasyr av florsocker och vatten.

Kan frysas och serveras med fördel kalla.

   

Av Wenche Rydén Linné - 13 mars 2012 22:41

Igår var första dagen utan uppdrag för denna gången. Det gjorde ju inte så mycket när det var så underbart väder.

Två långpromenader och en tur till lekplatsen blev det till ungarnas (och min) förtjusning.

På vägen in på vår uppfart så hittade vi denna...

 

Hoppas våren är här för att stanna och att det inte blir några fler bakslag :)

Av Wenche Rydén Linné - 13 mars 2012 22:21

Efterrätten i söndags.

Eller efterrätt/bakelse :)-

Min pappa är inte mycket för sööööta bakverk så därför gjorde jag dessa.

En vanlig enkel rulltårta med lemoncurd till fyllning.


Rulltårta:

3 ägg

1 1/2 dl socker

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver


Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt det i äggvispet.

Häll ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper.

Grädda i mitten av ugnen i 250 ° i ca 5-7 min.

Stjälp upp kakan på ett nytt bakplåtspapper som du strött socker på.

Dra försiktigt av det pappret som kakan bakades på och bred på lemoncurden direkt.

Rulla ihop kakan och låt den svalna inuti pappret (lägg skarven nedåt så går den inte upp så lätt).

Skär lagom stora bitar (mina var 3,5-4 cm breda), och ställ dem på högkant.

Spritsa lite grädde på toppen. Jag strödde över lite strössel i gult och grönt, då blev de väldigt vårfina:).

 


Av Wenche Rydén Linné - 13 mars 2012 21:55

Jag har aldrig provat att göra brytbröd men jag var sugen på nåt speciellt till soppan.

Hittade ett recept som var superenkelt och det blev sååååååå gott.


25 g smör

4 dl vatten

1/2 dl ljus sirap

50 g jäst

5 dl grovt rågmjöl

ca 5 dl vetemjöl

1 tsk salt

(2 tsk malda pomeransskal)


Smält smör i en kastrull.

Häll i vattnet och sirapen och se till att tempen blir 37°.

Lös jästen i degspadet.

Blanda mjöl och kryddorna i en skål (jag skippade pomeransen) och häll det senare i degspadet.

Knåda degen väl och tillsätt mer mjöl om det behövs.

Degen ska släppa bunken.

Jäs i bunken under duk i ca 20 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt.

Kavla eller pressa ut degen i en smord långpanna.

Skåra degen i 20-24 delar och jäs sedan under duk i ytterligare 20 min.

Grädda i mitten av ugnen i 225° i ca 15 min.

Låt svalna på galler under duk.

Ätes med fördel till soppa...och allt annat med för den delen.

 

Av Wenche Rydén Linné - 13 mars 2012 21:34

I söndags bjöd vi hem min pappa på middag.

Han fyllde år 1 mars men då var vi magsjuka så vi firade honom i söndags istället.

Min man gjorde köttsoppa mmmmmm...

Är lite lat och lägger upp receptet i form av bilder ur boken istället :)

       

Av Wenche Rydén Linné - 5 mars 2012 21:03

Är fortfarande kvar på mitt uppdrag!

Ett jätteroligt ställe med trevligt folk och varierande uppgifter.

Jag monterar butiksinredningar, och för mig som gillar att sätta ihop IKEA-prylar så är detta jättekul.

Det bygger på samma koncept fast man har lite bättre grejer (verktyg) att jobba med.

Tyvärr så åkte jag på magsjuka i torsdags och var tvungen att vara hemma torsdag och fredag.

Min kropp tyckte inte att det räckte med en dunderförkylning.

Som ett brev på posten efter allt detta dök det i lördags upp ett jättemunsår :(.

Jaja, nu kan det bara bli bättre.

Missade att vi skulle på utvecklingssamtal idag med så 17.10 ringde Fabians fröken och frågade om vi hade glömt.

Vi hade då bara precis kommit innanför dörren så det var bara att vända i dörren.

Gubben och de små fick vara hemma denna gången.

Ovido - Quiz & Flashcards