Direktlänk till inlägg 22 oktober 2011

Tekakor med fiberhavregryn

Av Wenche Rydén Linné - 22 oktober 2011 22:49

Min man tycker väldigt mycket om tekakor men de vanliga man köper tycker jag är mer fulla med luft och de mättar inte speciellt länge.

Därför letade jag efter andra recept och hittade ett som var värt att prova.

16 st blir det så nu sist gjorde jag en dubbel omgång för de är suuuupergoda.


5 dl vatten 

2,5 dl fiberhavregryn

50 g margarin

50 g jäst

1 tsk salt

1-2 msk strösocker

10 dl vetemjöl (vetemjöl spec. går också jättebra)


Koka upp vattner och häll det över havregrynen.

Klicka i margarint.

Rör om och låt svalna till fingerljummet.

Rör ner jästen och rör till den löst sig, tillsätt salt, socker och det mesta mjölet.

Arbeta degen smidig.

Häll på lite mjöl och täck över degen.

Låt jäsa ca 30 min.

Knåda degen på mjölat bakbord.

Dela degen i 16 lika delar ochrulla till bullar.

Lägge dem på plåt med bakplåtspapper och tryck ut dem till platta rundlar ca 1 cm tjocka.

Nagga tekakorna med en gaffel.

Låt jäsa på plåt under duk ca 30 min.

Grädda dem i mitten av ugnen i 225 grader i ca 10 min.

Låt svalna på galler under bakduk.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:31


Adam skulle på ninjakalas i fredags. Klart att han skulle ha ett ninjakort till killen som fyllde år. ...

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:29


En av Adams (mellanpojken) klasskompisar fyllde år.

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:24


Svågern fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:09

Svärfar fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 18 mars 2013 22:58

Ikväll gick jag ifrån jobbet ett par timmar för en av trivselklubben anordnad pysselkväll på den lokala blomstergården. Där får man tips och hjälp och det finns hur mycket material som helst. Såhär blev resultatet...

Ovido - Quiz & Flashcards