Alla inlägg under september 2011

Av Wenche Rydén Linné - 27 september 2011 10:07

Jag hade lite tidsbrist när jag skulle baka tårta till den store grabben som fyllde 8 nu i söndags.

Jag tog en smidig väg som jag har gjort några gånger innan.

Istället för att göra en vanlig tårtbotten så gjorde jag tre stycken rulltårt"bottnar".

Under tiden som Den första bottnen var i ugnen hann jag diska ur bunken och göra nästa smet.

När den var i ugnen så kunde jag lägga på fyllningen på den första och vispa ihop smet till den sista bottnen.

De svalnar ju jättefort när de är så tunna.


1 rulltårtebotten

3 ägg

1½ dl socker

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver


Vispa ägg och socker poröst.

Blanda mjöl och bakpulver och häll sedan i det i smeten.

Kör till en jämn smet.

Häll ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper i och stryk ut smeten till ett jämnt lager.

Grädda i 250 grader i ca 5 min.

Lägg ett bakplåtspapper på en lagom stor bricka och strö över lite strösocker.

Stjälp upp bottnen på det nya papppret och lossa försiktigt det gamla pappret.

På detta lager hade jag jordgubbsylt.

En ny botten över detta och sedan ett lager vaniljkräm (gjort på 4 dl mjölk och 1½ dl snabbmarsanpulver).

Därefter en ny botten och låt svala ordentligt.

Frisra den lite så den blir jämn och fin i kanterna (eller skär valfri figur).

Sedan är det bara att garnera efter eget huvud.

Jag färgade grädden blå och gjorde siluetten av en haj med chokladsås.

Fabian är helt tokig i hajar så han blev överlycklig. :)

 

Av Wenche Rydén Linné - 27 september 2011 09:41

Dessa var ett tag sen jag gjorde (1 eller 2 år sen). 

Jag blev sugen på att göra nåt annat än de vanliga kanelbullarna så det blev sådana här.

Det blir 16 st, jag gör alltid dubbel sats för de är så goda men ni gör som ni vill.

Jag skriver ut recept på en enkel sats.


10 dl vetemjöl

1 dl socker

½ tsk malen kardemumma

50 g jäst

100 g margarin

3½ dl mjölk


Blanda jäst och socker i en bunke (jästen smälter av sockret).

Smält margarinet och häll sedan i mjölk och värm till 37 grader.

Häll detta över jästsmeten.

Tillsätt kardemumma och mjöl och kör till en slät deg.

Jäs i bunke under duk i 40 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt.

Dela degen i 16 lika stora delar.

Rulla bullar och platta ut dem till ca 1½-2 cm tjocka plattor.

Lägg dem på bakplåtspappersklädd plåt och jäs under duk i 20 min.

Gör vaniljkräm under tiden.

Jag använder snabbmarsan och till denna satsen blandar jag 1 dl kall mjölk med 2½ msk snabbmarsanpulver.

Tryck en grop i mitten av bullen (ca 2½ cm i diameter) och fyll den med vaniljkräm.

Pensla bullen med uppvispat ägg och grädda i 225 grader i ca 10 min.

Blanda 1 dl florsocker med liiiite vatten (den ska inte vara jätterinnig).

När bullarna har svalnat penslar man florsockerglasyren utanför den fyllda gropen och doppar sedan bullen i kokosflingor.

Mmmmmmmmmm........

 

Av Wenche Rydén Linné - 22 september 2011 20:55

Jippi!!!!!

I morse stog vågen äntligen på 70 kg. Tror det är nära på 15 år sen jag hade den vikten.

Ett par kilo till neråt är helt ok.

Mycket kaloriräknande på veckodagarna och måååånga promenader har ju tydligen gett resultat.

Nu ska vi bara se om gubben kunde dyka ner några kilo med.

Av Wenche Rydén Linné - 22 september 2011 20:46

Ja, nu sitter man själv. 1 av 3 ungar sover och gubben fick sticka iväg strax efter 20.00

Han kör betong och grus på dagarna men nu har det varit och är fortfarande brist på material så då hoppar det in en kille och kör extra på kväll/natten. 

När han har lånat ut sin lastbil så händer det alltid något. 

Vanligtvis är det bara någon lykta som blir sönderkörd men nu hade han vält hela lastbilen och slitit sönder flak och så mycket där är, så det var bara för gubben att åka ner till jobbet och hämta hjullastaren och hjula iväg ca 3-4 mil (tror jag stämmer rätt bra).

Får se om han kan hjälpa honom att välta tillbaka bilen igen.

En sak som är säker är ju att han kommer int jobba imorgon för det har han inte körtid till.


Jag har fortfarande inte hört något om nåt jobb men vi kan ju ändå inte hitta på något imorgon för jag måste ju vara "tillgänglig".

Den store grabben har ju studiedag imorgon med så det hade ju passat bra annars att hitta på nåt.

Av Wenche Rydén Linné - 20 september 2011 11:33

Slänger in en recention av en barnfilm efter alla actionrullar.:)

En väldigt snyggt gjord animerad film med många roliga inslag. Det märks att sir Elton John var med och gjorde filmen för det är BARA hans musik som är med. Men jag har alltid gillat den så det är helt ok.

Däremot så är det en engelsk film och därför inte lika bra som den kanske skulle varit om det var tex  Disney som gjort den.

Men iallafall 3 av 5.

 

Av Wenche Rydén Linné - 20 september 2011 11:28

Här är en riktigt bra film med mycket spänning och action.

Statham är en väldigt bra skådis och gör denna sortens roller helt superbt. 4 av 5

 

Av Wenche Rydén Linné - 20 september 2011 11:23

Min favvokille igen.

En riktigt bra actionrulle med mycket fart och fläkt. 4 av 5

 

Av Wenche Rydén Linné - 20 september 2011 11:21

En bra film med ett lite oväntat slut. 3 av 5.

 

Ovido - Quiz & Flashcards