Alla inlägg den 11 september 2011

Av Wenche Rydén Linné - 11 september 2011 21:38

Ja det är jag.

Idag och igår har vi hållt på att flytta möbler mellan ungarnas rum. Möblerat om och bytt ut en del.

Kastat ut en massa skit för vi håller på att renovera ett rum till Fabian. Och därefter städat......städat, städat och städat.

Imorgon blir det tandläkaren med Adam direkt efter att vi har lämnat Fabian i skolan.

Sedan ska vi förbi affären och handla lite.

Men nu är det en dusch och kolla Big Bang Theory som min kära vän påminde mig om.

Tack älskade Biggan. Du är guld värd.

Ska försöka slänga in lite filmrecentioner också, men det får bli en annan dag.

Gonatt på er.

Av Wenche Rydén Linné - 11 september 2011 21:26

Jag hittade detta receptet  i en bok jag har men aldrig riktigt provat något ur.

Den heter "Njut en liten smula" av Therese Wikström.

4 bröd blir det


100 g smör

1 l vatten

75 g jäst

2½ l vetemjöl

50 g solrosfrön

2½ msk salt


Lös upp jästen i lite vatten.

Tillsätt resten av vattnet, smör (smält avsvalnat), solrosfrön och vetemjöl.

Kör på låg hastighet i 12 min (?), tillsätt salt och kör 5 min till.

Jäs i bunke under duk i 45 min.

Stjälp upp degen och forma till 4 runda bröd. 

Doppa dem i 50 g solrosfrön och lägg den i långpanna med bakplåtspapper.

Jäs under duk i 1 timme.

Grädda i 250 grader i 20-25 min.

Mina blev tyvärr lite brända uppepå så ha lite koll på ugnen.

 

Av Wenche Rydén Linné - 11 september 2011 21:07

Detta blev ett rent experiment.

Jag har gjort pajen några gånger innan men då har det varit med typ lemoncurd.

Nu var vi lite sugna på blåbär och tyckte att blåbär och citron är ju gott. 

Därför blev det en blåbärskräm (curd) med lite lemoncurd iblandat.

Jag vet inte riktigt vad som gick fel mer än att skalet var undergräddat men den blev även väldigt vattnig.

Jaja, om man inte tog med allt "vatten" så var den ändå vääääldigt god och krämig.

Här kommer recept om ni nu skulle våga er på den.


Pajdeg:

3 dl vetemjöl

125 g rumsvarmt margarin

2 msk vatten


Kör mjäl och margarin i maskin till en massa.

Tillsätt vatten och kör till en jämn deg.

Tryck ut degen i en pajform och grädda på nedersta falsen i 225 grader i ca 15 min.

 

Fyllning:

4 dl vatten

2 dl socker

1 1/4 dl maizena

2½ dl blåbär

4 äggulor

1 msk margarin


 

Blanda vatten, socker, maizena och blåbär i en kastrull.

Koka under omrörning tills  fyllningen tjocknar.

Ta kastrullen av plattan och tillsätt äggulor och margarin.

Låt fyllningen koka upp och blanda sedan ner 1/2 dl lemoncurd och häll i fyllningen i det avsvalnade pajskalet.

 

Maräng:

4 äggvitor

1½ dl socker


Vispa äggvitan hårt och vänd sedan ner sockret.

Spritsa eller bred marängen ovanpå fyllningen.

 

Grädda på nedersta falsen i 125 grader i 8-10 min eller tills marängen fått fin färg.

ät och njuuuuuuuuuut.

 

Av Wenche Rydén Linné - 11 september 2011 21:01

Detta är ett gammalt recept som jag har i min bok.

Jag tror det kommer från mammas hemkunskapsbok.


12 st frallor (ca)


50 g jäst

3 dl vatten 37 grader

50 g smält margarin

1 tsk salt

1 msk strösocker

4 dl vetemjöl

4 dl grahamsmjöl


Lös upp jästen i vattnet.

Tillsätt margarin, salt och socker.

Blanda i mjölet, det blir en rätt kladdig deg.

Forma bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper.

Jäs under duk i 40 min.

Grädda i 225 grader i 10-12 min.

 

Av Wenche Rydén Linné - 11 september 2011 20:41

Nu när det mest bakas matbröd här hemma letade jag efter recept så jag kunde alternera brödkorgen lite. 

Det är ju gott att ha lite olika bröd att välja på.

Hittade även detta på matklubben.se.

Det är fruktansvärt gott.

2 limpor blir det men det går även lätt att göra frallor på denna degen.



5 dl vatten

50 g jäst

½ dl matolja

1 msk vit baksirap (jag använde vanlig ljus)

2 tsk salt

1 ägg

16 dl vetemjöl (eller blanda det mjölet du vill ha)


Lös upp jästen i lite av vattnet som ska vara ca 37 grader.

Tillsätt resten av vattnet, matolja, salt, sirap och ägg.

Häll i mjölet (jag använde hälften vetemjöl och hälften rågsikt) och blanda till en fin deg.

Jäs i bunke under duk i 40 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i två delar.

Forma dem till ovala limpor och lägg dem på en plåt (jag lade dem i brödformar för att få bättre höjd på dem).

Jäs under duk i 30 min.

Sätt ugnen på 250 grader

Pensla med kallt vatten (ägg står det i receptet) och strö över vallmofrön, ost eller havregryn.

Sänk ugnen till 200 grader och grädda i 20-25  min (frallor 10-12 min).

Jag slängde in ca en dl vatten i botten på ugnen för att få en frasigare skorpa.

 

Av Wenche Rydén Linné - 11 september 2011 20:31

Jag försöker att hålla mig till att baka matbröd på veckorna eftersom att vi nu äter smörgåsar till kvällsmat må-tors.

Jag och småkillarna äter lunch hemma, Fabian äter i skolan och Jörgen äter på jobbet.

Det finns ingen anledning att äta "middag" två gånger.

Så nu blir det smörgåsar med hembakat bröd, massa olika pålägg, egenodlad plocksallad, gurka, tomat oh paprika. Ibland blir det även kokta eller stekta ägg.

Om mannen inte ätit middag eller om det är något mindre gott i skolan så blir det något mer matigt att äta.

Jag har haft fullt upp på dagarna och varit för trött på kvällarna för att blogga så nu kommer väl alla recept på en gång.

Ovido - Quiz & Flashcards