Direktlänk till inlägg 3 september 2011

Vitt matbröd

Av Wenche Rydén Linné - 3 september 2011 11:27

Jag hittade ett brödrecept på recept.nu som verkarde väldigt enkelt.

Brödet blev nästan kriminellt gott, det enda problemet är att man äter så väldigt många skivor.


2 bröd blir det.


50 g jäst

5 dl vatten

50 g smör eller margarin

2 tsk salt

14 dl vetemjöl  varav drygt 1 dl ska vara till utbakningen

ev. vallmofrön att strö över


Värm vatten och smör/margarin till 37 grader.

Smula ner jästen i en bunke och lös upp det i lite av degvätskan.

Häll över resten av degvätskan när jästen löst sig. 

Tillsätt salt och vetemjöl och rör till en slät deg, ca 5 min i maskin.

Degen blir rätt lös och lite kletig.

Jäs i bunken under duk i ca 30 min.

Knåda degen på mjölat bakbord och dela den sedan i två delar.

Forma två limpor och läägg dem på en smord plåt eller på bakplåtspapper.

Jäs under duk i a 40 min.

Förvärm ugnen till 200 grader och för en god knastrig skorpa, ställ in en ugnsfast form med lite vatten i i botten på ugnen.

Pensla bröden snabbt med kallt vatten och snitta dem om du vill.

Grädda  på nedersta falsen i ca 40  min.

Låt svalna på galler om du vill ha en lite hårdare skorpa, annars under duk.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:31


Adam skulle på ninjakalas i fredags. Klart att han skulle ha ett ninjakort till killen som fyllde år. ...

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:29


En av Adams (mellanpojken) klasskompisar fyllde år.

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:24


Svågern fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:09

Svärfar fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 18 mars 2013 22:58

Ikväll gick jag ifrån jobbet ett par timmar för en av trivselklubben anordnad pysselkväll på den lokala blomstergården. Där får man tips och hjälp och det finns hur mycket material som helst. Såhär blev resultatet...

Ovido - Quiz & Flashcards