Direktlänk till inlägg 11 september 2011

Grymt gott vitt bröd

Av Wenche Rydén Linné - 11 september 2011 20:41

Nu när det mest bakas matbröd här hemma letade jag efter recept så jag kunde alternera brödkorgen lite. 

Det är ju gott att ha lite olika bröd att välja på.

Hittade även detta på matklubben.se.

Det är fruktansvärt gott.

2 limpor blir det men det går även lätt att göra frallor på denna degen.



5 dl vatten

50 g jäst

½ dl matolja

1 msk vit baksirap (jag använde vanlig ljus)

2 tsk salt

1 ägg

16 dl vetemjöl (eller blanda det mjölet du vill ha)


Lös upp jästen i lite av vattnet som ska vara ca 37 grader.

Tillsätt resten av vattnet, matolja, salt, sirap och ägg.

Häll i mjölet (jag använde hälften vetemjöl och hälften rågsikt) och blanda till en fin deg.

Jäs i bunke under duk i 40 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i två delar.

Forma dem till ovala limpor och lägg dem på en plåt (jag lade dem i brödformar för att få bättre höjd på dem).

Jäs under duk i 30 min.

Sätt ugnen på 250 grader

Pensla med kallt vatten (ägg står det i receptet) och strö över vallmofrön, ost eller havregryn.

Sänk ugnen till 200 grader och grädda i 20-25  min (frallor 10-12 min).

Jag slängde in ca en dl vatten i botten på ugnen för att få en frasigare skorpa.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:31


Adam skulle på ninjakalas i fredags. Klart att han skulle ha ett ninjakort till killen som fyllde år. ...

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:29


En av Adams (mellanpojken) klasskompisar fyllde år.

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:24


Svågern fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:09

Svärfar fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 18 mars 2013 22:58

Ikväll gick jag ifrån jobbet ett par timmar för en av trivselklubben anordnad pysselkväll på den lokala blomstergården. Där får man tips och hjälp och det finns hur mycket material som helst. Såhär blev resultatet...

Ovido - Quiz & Flashcards