Alla inlägg den 11 december 2011

Av Wenche Rydén Linné - 11 december 2011 22:29

Denna underbara dessert från mammas hemland Norge.

Tyvärr har jag bara 1 pkt kvar nu så jag funderar på att fjäska lite för någon av mina släktingar så de kanske kan skicka hem lite mer åt mig, skulle vara fint med lite andra godsaker också.

Jag har ju tyvärr inte tillfälle att åka dit riktigt än men längtan dit är stor.

Detta var sorten hallon och vaniljsås är ju ett måste.

Vaniljsåsen av märket piano som finns i Norge är den godaste köpta såsen jag någonsin smakat, men den har jag inte så fresta fick bistå mig idag.

 

Av Wenche Rydén Linné - 11 december 2011 22:27

Lille Charlie kröp upp i den lilla fåtöljen i vårt sovrum härom dagen.

Han tyckte att jag skulle sätta igång lite tecknat åt honom.

 

Av Wenche Rydén Linné - 11 december 2011 22:19

Detta blev efterrätten igår.


200 g rabarber i bitar

200 g jordgubbar

½ dl socker


Häll rabarber och jordgubbar i en eldfast form och strö sockret jämnt över dem.

Nyp ihop nedanstående ingredienser till småklumpar och strö detta över ovanstående.

2½ dl havregryn

75 g margarin

1½ dl socker


Grädda i 225 grader mitt i ugnen i ca 25-30 min.

Ät med vaniljsås eller någon kula vaniljglass.

 

Av Wenche Rydén Linné - 11 december 2011 21:40

Ja, som vanligt till Lucia så bakar jag lussekatter.

Jag tänkte åka och hälsa på min mans farmor för hon hade supergoda och saftiga lussekatter när vi var där förra julen men det blev inte riktigt tid till det så jag sökte på nätet istället.


57 st stora fina katter blev det.

Denna gången experimenterade jag lite och efter ett tips av min mans "faster" så blev den ena burken kesella, en vanilj.

Jag vågade inte ta båda burkarna fallifall det blev för mycket smak men det hade nog gått bra det också.

Här är receptet iallafall.. (som vanligt dubblar jag alltid men detta är på en enkel sats)


50 g jäst

100 g smör

5 dl mjölk

250 g lätt kesella ( jag tog vanlig)

2 påsar saffran ( jag tar 2 påsar till en dubbel sats)

1 dl socker (här behövs 2 dl så blir det lite mer smak på dem)

1 tsk salt

ca 17 dl vetemjöl


Smula ner jästen i en bunke.

Smält smöret och tillsätt mjölken och värm upp till 37 grader.

Lös upp jästen i lite av degvätskan och häll sedan i resten .

Tillsätt saffran, kesella, salt och det mesta mjölet.

Kör till en jämn deg som nästan släpper bunken.

Låt jäsa i bunken under duk i 30 min.

min deg var lite rymningsbenägen när den var färdigjäst :).

Dela upp i lagom bitar occh forma demsom du vill.

Lägg på plåt med bakplåtspapper och tillsätt russin.

Låt jäsa ca 20 min  under duk.

Pensla med uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen i 225 grader i 8-10 min.

 

Bullar · Fika · Jul · Recept
Av Wenche Rydén Linné - 11 december 2011 21:35

I onsdags ringde en kvinna från Manpowerkontoret och ville ha  lite uppgifter.

Det var för jobbet som jag är såå intresserad av.

Eftersom hon inte känner mig ville hon att jag skulle svara på lite frågor för hon skulle skriva en personbeskrivning för jobbet.

Jag tycker jag fick fram vad jag ville ha sagt och det verkade som att hon tyckte om det hon hörde. Bara att hoppas på att de på företaget gör det också så att man kan få en chans att visa vad man går för.

Nu är det bara att hålla tummarna.....

Av Wenche Rydén Linné - 11 december 2011 21:20

Det blev det iallafall.

Min härliga chef ringde i onsdags och frågade om jag kunde jobba fredag 12.00-22.00 Det är ju bara att ställa upp för trots allt så får jag ju betalt även att jag går hemma utan uppdrag.

Men i torsdags fick jag ett sms att det var avbokat pga maskinhaveri.

Lite synd när jag såg fram emot det lite. Det var på ett bra ställe med ett roligt jobb och trevliga människor men det kommer väl nya chanser.

Ovido - Quiz & Flashcards