Direktlänk till inlägg 5 mars 2011

Fajitaskycklingpirog

Av Wenche Rydén Linné - 5 mars 2011 19:09

Det blev det till middag igår. Hittade receptet på Tasteline. Skulle vara en succé även hos barn.....haha. De som skrivit det recepetet har inte mina barn:).

Om jag ska göra om det ska jag lägga lite mer salt i pirogdegen och ev lite örter. själva degen smakade inget alls men innehållet var smaskens. Har man lite mindre tid kan jag tänka mig att det funkat lika bra i Wraps.


 Fajitaskycklingpirog  12 st (4 pers)

50 g jäst

5 dl ljummet vatten

4 msk oliv el rapsolja

1 tsk salt

13 dl dinkelsikt

1 ägg till pensling


Fyllning:

½ grillad kyckling

2 dl paprika & chili creme fraiche

2 msk sweetchilisås

1 tsk fajitas eller tacokrydda

½ röd paprika

3 cm purjolök

1 dl majskorn

3 msk riven ost


Gör så här:

Smula ner jästen i en bunke, häll över vatten och olja och rör ut jästen. Tillsätt salt. Arbeta in mjölet lite i taget till en smidig deg men spara lite till utbakningen. Jäs under bakduk i  40-50 min.

Rensa kycklingen och skär köttet i bitar. Blanda i creme fraiche, sweetchilisås och kryddor. Skär paprikan i bitar och strimla purjon och blanda detta i "röran". Tillsätt majs och ost.

Dela degen i 12 bitar och forma dem till runda bullar. Kavla ut dem till ½ cm tjocka rundlar. Lägg lite av fyllningen på ena sidan. Vik över degen och tryck ihop skarven med en gaffel.

Lägg pirogerna på en plåt med bakplåtspapper. Pensla med ägg och strö gärna över lite ost. Grädda i 225 grader i ca 15min tills de fått fin färg.

Hade lite hjälp av Mr. Pablo Escobar jr. också :)

     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:31


Adam skulle på ninjakalas i fredags. Klart att han skulle ha ett ninjakort till killen som fyllde år. ...

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:29


En av Adams (mellanpojken) klasskompisar fyllde år.

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:24


Svågern fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:09

Svärfar fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 18 mars 2013 22:58

Ikväll gick jag ifrån jobbet ett par timmar för en av trivselklubben anordnad pysselkväll på den lokala blomstergården. Där får man tips och hjälp och det finns hur mycket material som helst. Såhär blev resultatet...

Ovido - Quiz & Flashcards