Alla inlägg den 13 mars 2011

Av Wenche Rydén Linné - 13 mars 2011 20:21

Idag gjorde jag denna kakan till efterrätt. Receptet fick jag av en jobbarkompis för några år sen efter att han gjort denna till fredagsfikan på lagret. Jag har gjort den flera gånger sedan dess och den är väldigt fräsch och mycket uppskattad.

Kakan kan med fördel göras en eller två dagar innan om du vill.

Ingredienser:

3 dl vetemjöl

2 msk socker

125 g smör

1 äggula


Fyllning:

3 ägg

2 dl socker

2 dl vispgrädde

2 msk vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

rivet skal och saft av 1 lime och 1 citron


Garnering och servering:

1 skivad lime

1 msk florsocker

3 dl vispgrädde


Gör så här:

Hacka ihop smör, mjöl och socker till en grynig massa, tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg.

Tryck ut i en springform ca 24 cm i diameter. Låt vila i kylen i ca 30 min.

Sätt ugnen på 200 grader.

Vispa ägg och socker pösigt. Rör i resten av ingredienserna till fyllningen. Häll i smeten i formen.

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min. Låt kallna.

Garnera med limeskivor och sikta över florsocker. Servera med vispad grädde (eller vaniljglass).

  

Ovido - Quiz & Flashcards