Direktlänk till inlägg 3 september 2011

Blåbärsbullar

Av Wenche Rydén Linné - 3 september 2011 11:45

Jag hade ett väldigt sug efter något med blåbär och hittade dessa underbara bullar på matklubben.se.

Den som hade skrivit receptet hade inte mycket koll på siffror för enligt receptet skulle det bli 30-35 st ooch jag gjorde de måtten som står  men jag fick 40 st och hade ändå 1/3 del av degen kvar och den exprimenterade jag med.

Degen ska jäsa läääänge.


50 g jäst

2½ dl rumsvarm mjölk

13-14 dl vetemjöl

½ msk bakpulver

½ tsk salt

250 g rumsvarmt smör

1 1/3 dl vit sirap

2 ägg

Smula ner jästen i en bunke och lös upp den i lite av mjölken.

Blanda mjöl, bakpulver och salt  och finfördela smöret i mjölblandningen.

Blanda ner degspad,  sirap och ägg i mjälblandningen och rör till en jämn deg, ev behövs lite mer mjöl.

Jäs i bunke under duk i 1 timme.


Fyllning:

150 g mandelmassa

1 äggvita

1 dl blåbärssylt, ganska fast.


Riv mandelmassan och blanda upp den med äggvitan lite i taget till en jämn och spritsbar smet.


Ta upp  degen på mjölat bakbord och knåda den lätt.

Dela degen i två delar och kavla ut ena delen till en rektangel 3-4 mm tjock.

Skär 8x8 cm stora kvadrater.

Spritsa en ring med mandelmassan (ca 2-3 cm i diameter) och lägg en klick blåbärssylt i ringen.

Vik upp hörnen mot mitten oh nyp ihop dem så de ej går upp. Gör likadant med den andra delen deg.

Lägg bullarna i formar och låt jäsa under duk i ca 40 min.

Sätt ugnen på 225 grader.

Pensla bullarna försiktigt med uppvispat ägg.

Grädda i mitten av ugnen i ca 8 min.

Ringla gärna över lite florsockerglasyr när de har svalnat.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:31


Adam skulle på ninjakalas i fredags. Klart att han skulle ha ett ninjakort till killen som fyllde år. ...

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:29


En av Adams (mellanpojken) klasskompisar fyllde år.

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:24


Svågern fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:09

Svärfar fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 18 mars 2013 22:58

Ikväll gick jag ifrån jobbet ett par timmar för en av trivselklubben anordnad pysselkväll på den lokala blomstergården. Där får man tips och hjälp och det finns hur mycket material som helst. Såhär blev resultatet...

Ovido - Quiz & Flashcards