Alla inlägg den 17 juni 2011

Av Wenche Rydén Linné - 17 juni 2011 22:51

Gubben jobbade lääänge igår, kom inte hem förrän 20.30 så jag och grabbarna tillbringade dagen på High Chaparral.

Fabian var hos tandläkaren vid 11 så sen åkte vi hem och bytte om för rackans vad varmt det var. Packade lite picknick och mycket dricka och drog iväg.

Grabbarna visste inte vart vi skulle så det blev en glad överrakning för dem.

Det är tur att man har en sådan attraktion på nära håll (gratis är det ju också för oss som bor i bygden:)). 

 

Hade ju hört med gubben att han inte skulle komma hem än på ett bra tag så när vi var klara på HC så åkte vi och köpte en bytta glass och åkte upp och hälsade på min mamma och mormor. De blev ju inte direkt ledsna :).


Idag har vi bara suttit inne och kollat film så det har väl varit mysdag idag med:). Bakade muffins innan gubben kom hem på em/kvällen.

Städade lite under tiden som mannen i mitt liv lagade mat, sen har det varit slapp på soffan. 


Ha det gott.

Av Wenche Rydén Linné - 17 juni 2011 22:36

3 ägg

3 dl socker

1½ dl mjölk

150 g smält margarin

4½ dl mjöl

3 tsk bakpulver

3 tsk vaniljsocker

blåbär efter smak


Vispa ägg och socker poröst.

Blanda de torra ingredienserna för sig innan de tillsätts i smeten.

Tillsätt mjölk och margarin.

Häll upp i muffinsformar (ca 36 små eller 18 stora).

Strö över blåbär efter smak. Jag lade i ca 10  st i varje.

Grädda i 200 grader ( i ca 12 min för små  och ca 20 min för stora muffins).

 

Av Wenche Rydén Linné - 17 juni 2011 22:25

2 ägg

3 dl socker

1½ tsk vaniljsocker

1 krm salt

4 msk kakao

1½ dl mjöl

100 g margarin (smält)


Vispa ägg och socker pösigt.

Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i äggsmeten.

Tillsätt till sist det smälta margarinet.

Häll smeten i 20 st aluminiumformar. Grädda i 160 grader i ca 15-20 min.


Glasyr:

100 g margarin

1 dl grädde

4 msk socker

1 dl mjölk

2 tsk mjöl

4 tsk kakao


Koka glasyren i 5 min, häll den sedan i fördjupningen som blivit i muffinsen. 

Garnera ev med nåt snyggt ;)

Låt kallna i kylen.

Ätes bäst med plastsked för att undvika metallsmaken :)  

Ovido - Quiz & Flashcards