Direktlänk till inlägg 31 mars 2011

Lingonbröd

Av Wenche Rydén Linné - 31 mars 2011 19:36

Min man är en lingonsyltoman så jag gjorde en omgång med denna vara som försvinner väldigt fort hemma. Jag hade också hittat ett recept med lingonbröd som jag testade. Väldigt smidigt då det inte behöver jäsas :). Här kommer receptet:


6 dl rågsikt
1 dl dinkelmjöl (alt mer rågsikt)
1 dl grahamsmjöl (alt mer rågsikt)
1 dl havregryn
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
1 dl lingonsylt
½ dl mörk sirap
½ dl solrosfrön
½ dl linfrön
50 gram smör
4-5 dl vatten

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda först alla torra ingredienser i en bunke. Blanda sedan ner sirap och lingonsylt. Smält sedan smöret och blanda ner det och ca 4 dl vatten. Tillsätt mer vatten om så behövs.
Smöra och bröa en brödform(ca 10x30cm) och häll därefter i smeten.
Grädda i ugnen i ca 1 timme, sänk värmen till 150 grader efter 30 minuter. Kolla brödet efter 1 timme med en sticka, om det fastnar deg på stickan måste den vara inne längre, ca 10 minuter till.
När brödet är klart, ta ut det ur formen och låt vila under bakduk tills det har svalnat. Detta för att den ska få en mjuk skorpa, om skorpan ska vara hård ska det vila utan bakduk.



 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:31


Adam skulle på ninjakalas i fredags. Klart att han skulle ha ett ninjakort till killen som fyllde år. ...

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:29


En av Adams (mellanpojken) klasskompisar fyllde år.

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:24


Svågern fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:09

Svärfar fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 18 mars 2013 22:58

Ikväll gick jag ifrån jobbet ett par timmar för en av trivselklubben anordnad pysselkväll på den lokala blomstergården. Där får man tips och hjälp och det finns hur mycket material som helst. Såhär blev resultatet...

Ovido - Quiz & Flashcards