Direktlänk till inlägg 25 juni 2011

Morotskaka

Av Wenche Rydén Linné - 25 juni 2011 14:23

Jag hade aldrig provat morotskaka (det låter ju inte så gott) förrän jag var hos en jobbarkompis som hade fått barn nu i våras. En annan arbetskompis hade bakat morotskaka och den var underbart god. 

Letade efter recept och hittade massa olika. Fastnade för ett och den är delikat den också. Tack Paula för att du ledde mig in på den kakan :)


6 ägg

6 dl socker

1½ dl matolja

9 dl riven morot

6 dl mjöl

3 tsk kanel

3 tsk vaniljsoker

3 tsk bikarbonat

3 tsk bakpulver


Vispa ägg och socker.

Blanda ner riven morot och olja och rör om ordentligt.

Blanda samman de torra ingredienser som är kvar och häll sedan i dem i smeten.

Häll på papper i en långpanna och grädda i varmluft i 170 grader i ca 40 min.

När kakan är färdiggräddad vänd den uppochned på ett bakplåtspapper och låt den svalna.


Topping:

150 g philadelphiaost

90 g smör el margarin

6  dl florsocker


Bred på glasyren när kakan kallnat. Skär i lagom bitar.

 

 
 
Fia

Fia

25 juni 2011 15:57

Underbara älskade syster,bloggar du? Varför sa du inget. Lägger mig som följare;) Kram.

http://livsnjutaren-livsnjutaren.blogspot.com

Wenche Rydén Linné

29 juni 2011 11:00

Har lagt ut de flesta inlägg på FB sen jag började, är nog bara du som inte sett det ;) Kram på dig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:31


Adam skulle på ninjakalas i fredags. Klart att han skulle ha ett ninjakort till killen som fyllde år. ...

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:29


En av Adams (mellanpojken) klasskompisar fyllde år.

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:24


Svågern fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:09

Svärfar fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 18 mars 2013 22:58

Ikväll gick jag ifrån jobbet ett par timmar för en av trivselklubben anordnad pysselkväll på den lokala blomstergården. Där får man tips och hjälp och det finns hur mycket material som helst. Såhär blev resultatet...

Ovido - Quiz & Flashcards