Direktlänk till inlägg 12 juli 2011

Havregrötsbröd

Av Wenche Rydén Linné - 12 juli 2011 13:48

Tittade runt på matklubben.se igår och hittade ett recept på bröd som lät jättegott. Inte nog med det utan hon som hade lagt in det hade fått över 50 kommentarer att "detta var det godaste bröd de hade ätit" osv.

Jag köpte hem fiberhavregryn som det skulle vara i och hittade receptet på baksidan av påsen :) haha, ja, då behövde jag ju inte ha datorn framme.


Gott blev det iallafall så här kommer receptet:

Gröt:

6  dl vatten

3 dl fiberhavregryn

1 tsk salt


Koka gröten som vanligt.

Under tiden:

Blanda i bunken:


4 dl kallt vatten

50 g smör el margarin (½ dl flytande)

2 msk brödsirap

(1 msk något stött kummin, fänkål eller anis)

2 tsk salt


Blanda ner den heta gröten och rör väl så ska blandningen bli fingervarm.

Smula ner 50 g jäst.

Tillsätt ca 18 dl vetemjöl special och kör ca 5 min i maskin eller knåda 10 min för hand.

Låt jäsa 30 min övertäckt i bunke.


Knåda lätt och dela i 4 delar.

Forma till små limpor och lägg på plåt.

Skåra med vass kniv innan jäsning eller pensla med vatten efter jäsning och strö över havregryn till dekoration.

Jäs under duk på plåt ca 40 min.


Grädda i 200 grader i 30-40 min.

Låt svalna på galler under duk.

 


 
 
Fia

Fia

12 juli 2011 14:51

Ser underbart gott ut,älskade syster.Vad du bakar och står i.

http://livsnjutaren-livsnjutaren.blogspot.com

Wenche Rydén Linné

12 juli 2011 21:29

Man får passa på när lusten infinner sig.
Kram

 
Ingen bild

Josefin

13 juli 2011 22:14

Vill bara säga att det brödet ser köpt ut, dvs vad grym du är på att baka, ser riktigt gott ut, mmmmmm

Wenche Rydén Linné

15 juli 2011 12:16

Tack. Jag håller med dig, det der köpt ut och smakar nästan så med. Dessutom var det riktigt enkelt att göra.:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:31


Adam skulle på ninjakalas i fredags. Klart att han skulle ha ett ninjakort till killen som fyllde år. ...

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:29


En av Adams (mellanpojken) klasskompisar fyllde år.

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:24


Svågern fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:09

Svärfar fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 18 mars 2013 22:58

Ikväll gick jag ifrån jobbet ett par timmar för en av trivselklubben anordnad pysselkväll på den lokala blomstergården. Där får man tips och hjälp och det finns hur mycket material som helst. Såhär blev resultatet...

Ovido - Quiz & Flashcards