Alla inlägg den 24 juli 2011

Av Wenche Rydén Linné - 24 juli 2011 21:14

Eftersom våran kära hund hade ätit upp de flesta smultringarna sist så gjorde jag en ny omgång idag. 

Jag var uppe och hälsade på min mormor och fick ett annat recept av henne som hennes syster använde då hon jobbade på ett hembageri i Norge.


4 ägg

3-4 dl socker

3 dl grädde

2 dl creme fraiche

2 tsk malen kardemumma

4 tsk hjortronsalt

ca 15 dl vetemjöl


Vispa ägg och socker.

Blanda ner de andra ingredienserna utan någon speciell ordning. 

Blir degen för klabbig så tillsätt mer mjöl, den ska vara som en vetedeg ungefär.

Kavla ut degen så den blir 0.5-1 cm tjock.

Tryck ut med två glas eller liknande så du får ringar.

Fritera dem i 180 grader ett par minuter på varje sida.

Lägg dem på hushållspapper så du blir av med en del olja.


Av denna degen fick jag ut 107 st och denna gången åkte de direkt i frysen där inte hunden kommer åt dem.

 

Av Wenche Rydén Linné - 24 juli 2011 20:46

I går var vi på High Chaparral med barnen och en kusin till min man och dennes flickvän och hennes kusin.

Vi var där hela dagen och runt 16 började det åska och regna som attan så då tyckte vi att vi var klara och åkte hem.

   Ångloket som man kan åka med som dessutom blir utsatt för ett rån.   Fontänen i Mexico City   Denna kaktusen var inte taggig.   Uteservering i Mexico City   Denna lilla gynnaren hittade jag i Mexico       Åsnorna är små och mysiga   Passande storlek för Adam   Måste kolla in indiantälten   merikanska Bisonoxar fanns också i indianbyn   Här är inne i kyrkan på High Chaparral   Och här är kyrkan utvändigt.

Ovido - Quiz & Flashcards