Alla inlägg den 12 juli 2011

Av Wenche Rydén Linné - 12 juli 2011 13:48

Tittade runt på matklubben.se igår och hittade ett recept på bröd som lät jättegott. Inte nog med det utan hon som hade lagt in det hade fått över 50 kommentarer att "detta var det godaste bröd de hade ätit" osv.

Jag köpte hem fiberhavregryn som det skulle vara i och hittade receptet på baksidan av påsen :) haha, ja, då behövde jag ju inte ha datorn framme.


Gott blev det iallafall så här kommer receptet:

Gröt:

6  dl vatten

3 dl fiberhavregryn

1 tsk salt


Koka gröten som vanligt.

Under tiden:

Blanda i bunken:


4 dl kallt vatten

50 g smör el margarin (½ dl flytande)

2 msk brödsirap

(1 msk något stött kummin, fänkål eller anis)

2 tsk salt


Blanda ner den heta gröten och rör väl så ska blandningen bli fingervarm.

Smula ner 50 g jäst.

Tillsätt ca 18 dl vetemjöl special och kör ca 5 min i maskin eller knåda 10 min för hand.

Låt jäsa 30 min övertäckt i bunke.


Knåda lätt och dela i 4 delar.

Forma till små limpor och lägg på plåt.

Skåra med vass kniv innan jäsning eller pensla med vatten efter jäsning och strö över havregryn till dekoration.

Jäs under duk på plåt ca 40 min.


Grädda i 200 grader i 30-40 min.

Låt svalna på galler under duk.

 


Av Wenche Rydén Linné - 12 juli 2011 13:22

Hittade detta recept på matklubben.se och det har varit flitigt använt.

Jisses vad goda de är :)

Deg:

50 g jäst

150 g smör el margarin

5 dl mjölk

1 dl socker

½ tsk salt

2 tsk kardemumma (malen)

3 dl vetemjöl special

ca 10 dl vetemjöl


Smält smöret och blanda i mjölken så blandningen blir fingervarm.

Blanda ut jästen i degspadet och tillsätt salt, socker och kardemumma. Tillsätt mjöl tills degen släpper bunken.

Låt degen jäsa i bunken under duk i 40 min.


Fyllning:

ca 75 g rumsvarmt smör el margarin

150 g mandelmassa (riven)

(några droppar valfri karamellfärg)


Rör ingredienserna till en slät smet.


Knåda degen och dela den i två delar.

Kavla ut en del i taget till en stor rektangel. 

Bred ut halva fyllningen över hela rektangeln.

Vik rektangeln dubbel så du får en lång smal rektangel.

Skär rektangeln i remsor ca 2½ cm breda och gör en skåra så du får en bit som der ut som ett par byxor. 

Snurra "benen" och lägg de så den ser ut som en knut på en baklåtspappersklädd plåt.

Av denna mängd deg fick jag ca 25 st bullar.

Låt dem jäsa under duk i ca 40 min.


Garnering:

2½ dl kall mjölk 

5 msk marsanpulver (snabbmarsan)

1 ägg

pärlsocker



Blanda mjölk och marsanpulver till en kräm. 

Tryck gropar i bullarna och klicka i lite vaniljkräm i varje grop.

Vispa upp ägget och pensla hela bullen.

Strö pärlsocker över bullen (inte på vaniljkrämen)

Grädda i mitten av ugnen i 250 grader i ca 8min.

Ät och njut :)

 

 

Av Wenche Rydén Linné - 12 juli 2011 13:06

Denna går inte att misslyckas med. Den blir hög och fin också :).

5 ägg

3 dl socker

3 dl vetemjöl

lite drygt 1 dl vatten

2 tsk vaniljsocker

2 tsk bakpulver


Vispa ägg och socker pösigt.

Tillsätt vatten.

Blanda de torra ingredienserna för sig och blanda sedan i dem i smeten.

Häll smeten i en smord och bröad springform ( jag kör på 24 cm) och grädda i 175 grader tills den fått fin färg, ca 45 min. Gå mer på färgen än på tiden och prova med en sticka.

Dela som ni vill och med garneringen är det bara fantasin som sätter gränser :)

Bilden tog jag under gräddning mest för att det såg ut som att den skulle rymma haha.

 

Av Wenche Rydén Linné - 12 juli 2011 12:55

Ja, då har mannen blivit ett år äldre.

Först var min pappa här och grattade honom. Han passade även på att spela lite boll med Fabian :)

innan pappa hade hunnit hem kom mannens kusin Robin med en kasse mat, så det blev helt plötsligt ändrade matplaner men det var väldigt välkommet.

Svärföräldrarna dök upp senare på kvällen med och åt mat och tårta.

När de skulle åka hem så ville Fabian följa med farfar och farmor hem och sova över och det var ok.

Här är tårtan.

 

Av Wenche Rydén Linné - 12 juli 2011 12:42
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Ovido - Quiz & Flashcards