Direktlänk till inlägg 1 januari 2012

Lussekatter 2

Av Wenche Rydén Linné - 1 januari 2012 17:33

Sent omsider kommer här receptet jag fick av min mans farmor.

Dessa katter blev mycket bättre än de förra.


150 g smör

4 dl mjölk

2 dl kesella (jag tog vaniljsorten)

50 g jäst

2 påsar saffran (1 g)  (här tog jag bara en men det är ju en smaksak)
1/2 tsk salt

2 dl socker

1 ägg

ca 13 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

russin


Smält smöret i en kastrull, häll i mjölk och kesella och värm till 37 grader.

Stöt saffran och häll ner i mjölken.

Smula ner hästen i en bunke och häll över en del av degspadet.

När jästen är upplöst tillsätt salt, socker, ägg och det mesta av mjölet blandat med bakpulver.

Arbeta degen jämn och smidig.

Låt jäsa i bunke under duk 40 min.

Ta upp på mjölat bakbord och baka ut till valfria figurer.

Lägg på plåt och garnera med russin.

Jäs under duk 25-30 min.

Pensla med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i 250 grader ca 8 min.


Under detta recept kommer ett tillägg från gubbens underbara farmor:

"Degen är rätt kladdig så ta lite mer mjöl. Ha tålamod och svär inte för mycket.

Jag svär men till slut blir de bra"

Ha ha, hon är för härlig.

   

Jag tror jag hade i 16-17 dl mjöl istället för 13 men prova er fram.

 

Ska passa på att skriva att detta är en dubbel sats ;)

Bullar · Fika · Jul · Recept
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:31


Adam skulle på ninjakalas i fredags. Klart att han skulle ha ett ninjakort till killen som fyllde år. ...

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:29


En av Adams (mellanpojken) klasskompisar fyllde år.

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:24


Svågern fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:09

Svärfar fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 18 mars 2013 22:58

Ikväll gick jag ifrån jobbet ett par timmar för en av trivselklubben anordnad pysselkväll på den lokala blomstergården. Där får man tips och hjälp och det finns hur mycket material som helst. Såhär blev resultatet...

Ovido - Quiz & Flashcards