Alla inlägg den 11 augusti 2011

Av Wenche Rydén Linné - 11 augusti 2011 20:51

Jag hade helt glömt lägga upp detta receptet.

Jag hade en paket vispgrädde med jordgubbssmak i kylen som jag inte visste vad jag skulle göra med.

Provade att göra Pannacotta och det funkade alldeles utmärkt.


2 st blir det eller 4 väldigt små.

Jag gjorde 4 st så alla fick smaka. Pannacotta är lite av en favorit här hemma.

Jag brukar göra på mellangrädde (jag tål inte riktigt när det är för hög fetthalt) och med vaniljsocker. Toppas man dessutom den med kolasås så blir det riktigt mumsigt.


1 pkt vispgrädde med jordgubbssmak

1/4 dl strösocker (knappt)

½ tsk vaniljsocker

1 ark gelatin

Lägg gelatinarket i kallt vatten ca 5 min.

Koka snabbt upp grädde och socker.

Ta kastrullen av plattan och lägg i gelatinarket (som har blivit mjukt).

Rör runt så det smälter ner.

Rör till sist i vaniljsockret.

Häll upp i portionsformar (eller glas).

Jag brukar värma upp glasen först om jag använder sådana så att de säkert inte spricker när man häller i den varma pannacottan.

Låt stå kallt minst 3 timmar.

När vi åt dessa så lade jag ett tunnt lager med blåbärskompott och det var inte så dumt.

     

Ovido - Quiz & Flashcards