Alla inlägg den 22 augusti 2011

Av Wenche Rydén Linné - 22 augusti 2011 21:44

När min man fyllde år (9 juli) så visste jag inte vad jag skulle köpa till honom. Jag tänkte att jag skulle nog hitta på något, men tiden sprang iväg och nu äntligen är det klart.

Jag har länge tittat efter ett namnsmycke i silver men inte hittat något i passande prisklass.

Han har redan två brickor med namnen Fabian och Adam på. Dessa gick på 990 kr med gravyr.

Gravyren syns nästan inte längre och han har problem med att de "ställer" sig upp mot halsen när han sover. Dessutom var vi tvugna att slipa ner hörnen på dem för de stack honom.

Förra helgen hittade jag en blogg här leladesign  som ägs av en tjej som heter Helena Söderström. 

Jag mailade till henne och frågade om hon hade någon sort av silversmycken (hon hade inte många sorte i silver) som våra barns namn skulle få plats på. 

Svar fick jag nästan direkt och efter lite mailande fram och tillbaka fick jag besked om att hon hade hittat en budskapsring som nog skulle passa och att den skulle anlända till henne under veckan.

Jag fick ett sms på fredagen med bild och hon skickade den med posten efter mitt ok.

Idag fick jag smycket och min man var vääääldigt nöjd och glad.

Tack så jättemycket Helena för ett fint arbete och vänligt bemötande.

 

Av Wenche Rydén Linné - 22 augusti 2011 21:27

I söndags var jag lite sugen på att baka efter uppehållet på vardagarna.

Det blev muffins (förutom tebröden då).

Dessa brukar jag göra med björnbär som är mina favvobär och de blir makalöst goda.

Denna gången blev det hälften blåbär och de andra med rabarber.


Det blir 12 st stora av detta receptet.


125 g rumsvarmt margarin 

2½ dl farinsocker

3 ägg

2 tsk vaniljsocker

1½ tsk bakpulver

1 krm salt

5 dl vetemjöl

1 dl mjölk

3 dl färska el frysta bär


Rör margarin och socker till en jämn smet.

Rör i äggen, ett i taget.

Blanda de torra ingredienserna och häll i dem varvat med mjölken.

Kör till en jämn smet.

Blanda ner bären med en sked eller slickepott.

Klicka ut smeten i muffinsformar och grädda i 200 grader i ca 18-20 min.

Jag strödde lite råsocker ovanpå mest för att rabarberna skulle få lite mer sötma.

 

Av Wenche Rydén Linné - 22 augusti 2011 21:01

I fredags var jag uppe hos min mormor.

Vi satt och pratade om allt möjligt, bla att jag och min kusin hade varit där en gång när vi var mindre och mormor jobbade hos min morbror.

Han har en verkstad utanför mormors hus.

Hon hade bakat dessa kakor som precis hade "torkat" klart  i ugnen så ugnsluckan stod öppen så värmen skulle försvinna.

Hon skulle bara ut och göra färdigt några detaljer men vi kunde ta några kakor om vi ville.

När hon kom in efter en stund så var det nog ca 20 st kvar  .

Av detta receptet blir det ca 90-100 st. Hoppsan vad goda de var.


Hursomhelst så var jag bara tvungen att göra dessa i söndags, var riktigt sugen.

Här kommer receptet och försök ni bara att sluta äta dem innan de är slut  .


300 g rumsvarmt margarin  

2½ dl socker

2-3 msk vaniljsocker

2 tsk bakpulver

1 ägg

ca 9 dl vetemjöl


Blanda margarin och socker krämigt.

Tillsätt resterande ingredienser och blanda till en  deg.

Degen ska vara som mördeg i konsistensen.

Rulla degen till fingertjocka längder och lägg på plåt. De flyter ut lite grann så lägg de inte för tätt, max 4 längder/plåt.

Platta till längderna lite grann och pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.

Grädda i 200 grader i ca 10 min.

Skär i sneda bitar 1-1½ cm tjocka.

Torka dem en stund på låg värme 50-75 grader i 20 min ?

Ät, ät, ät och njut.

 

Av Wenche Rydén Linné - 22 augusti 2011 20:52

Idag var det dags för Fabian att börja 2:an och det betyder ingen mer sovmorgon.

Det var bara att slita upp alla ungarna, på med kläder, i med frukost, borsta tänder och promenera iväg till skolan. 

När det hade ringt in passade jag på att gå runt samhället så vi fick lite extra luft.

Jag var först lite orolig att det skulle bli bilen idag för som det regnade vid 07.30, det var som om himlen hade öppnat sig.

Skönt ändå att komma in i de vanliga rutinerna igen.

Ska försöka lära honom att gå själv till skolan, det kan han ju redan visserligen men det gäller ju att ha fart så han inte kommer försent.

Ska försöka få honomm att gå en bit framför mig så kan han nog snart gå själv.

Han vill väldigt gärna gå själv men jag litar inte riktigt på att han kan göra det och komma i tid än.

Ovido - Quiz & Flashcards