Direktlänk till inlägg 15 augusti 2011

Hemmagjord pasta

Av Wenche Rydén Linné - 15 augusti 2011 20:24

Funderade igår på om jag inte skulle testa att göra egen pasta, så idag blev det en promenad till affären och inhandla rätt mjöl.

Jag kollade i Leila´s "One more slice" där det fanns pastadegsrecept.


5 dl durumvetemjöl

4 ägg


Verkade ju ruskigt enkelt.........

Jag bestämde mig för att testa på gammalt hederligt sätt att först hälla mjölet på bänken och göra ett hål i mitten....

   sedan skulle man knäcka äggen i gropen......

   därefter skulle man vispa äggen med en gaffel och sedan vispa in mjölet lite i taget.......

   det skulle sedan knådas ihop i 10 minuter till en slät deg........just det.....efter 10-15 min såg det ut så här...... 

   fin slät deg???? NÄ!!! Det går säkert göra den fin om man kör den i maskin.


Jag bestämde mig då för att prova recepten som stod på baksidan av påsen istället....och vet ni vad?!  Det skulle köras i maskin...YEY :))


2 ägg

2 msk olja

2 msk vatten

2 krm salt

2 dl durumvetemjöl

2 dl vetemjöl


Blanda samman olja, ägg och vatten i en bunke.

   Tillsätt saltet och det mesta mjölet.......

   Kör till en smidig deg. Fortsätt knåda i maskin i 5 min. eller 10 min på mjölat bakbord för hand.

   Täck över degen och låt den vila minst 30 min.

Kavla sedan den så tunn du vill ha den. Jag kavlade min 1 mm tjock ungefär. Den blir väldigt slitstark så den går inte sönder även om man kavlar den supertunn.

Se till att hela tiden ha mjöl på bakbordet och kaveln så blir det mycket enklare att arbeta med degen.

   Mjöla degen väl och skär den i valfri form.

Jag rullade min och skar den i strimlor till tagliatelle.

   Sedan redade jag ut strimlorna.  De ska mjölas lite lätt.

Pastan ska sedan läggas på en bakhandduk och torka till en liten stund.


Sedan är det bara att koka dem 3-4 min al dente eller några minuter till om man vill ha dem mjuka.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:31


Adam skulle på ninjakalas i fredags. Klart att han skulle ha ett ninjakort till killen som fyllde år. ...

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:29


En av Adams (mellanpojken) klasskompisar fyllde år.

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:24


Svågern fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:09

Svärfar fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 18 mars 2013 22:58

Ikväll gick jag ifrån jobbet ett par timmar för en av trivselklubben anordnad pysselkväll på den lokala blomstergården. Där får man tips och hjälp och det finns hur mycket material som helst. Såhär blev resultatet...

Ovido - Quiz & Flashcards