Direktlänk till inlägg 22 augusti 2011

Mormors tebröd (småkakor)

Av Wenche Rydén Linné - 22 augusti 2011 21:01

I fredags var jag uppe hos min mormor.

Vi satt och pratade om allt möjligt, bla att jag och min kusin hade varit där en gång när vi var mindre och mormor jobbade hos min morbror.

Han har en verkstad utanför mormors hus.

Hon hade bakat dessa kakor som precis hade "torkat" klart  i ugnen så ugnsluckan stod öppen så värmen skulle försvinna.

Hon skulle bara ut och göra färdigt några detaljer men vi kunde ta några kakor om vi ville.

När hon kom in efter en stund så var det nog ca 20 st kvar  .

Av detta receptet blir det ca 90-100 st. Hoppsan vad goda de var.


Hursomhelst så var jag bara tvungen att göra dessa i söndags, var riktigt sugen.

Här kommer receptet och försök ni bara att sluta äta dem innan de är slut  .


300 g rumsvarmt margarin  

2½ dl socker

2-3 msk vaniljsocker

2 tsk bakpulver

1 ägg

ca 9 dl vetemjöl


Blanda margarin och socker krämigt.

Tillsätt resterande ingredienser och blanda till en  deg.

Degen ska vara som mördeg i konsistensen.

Rulla degen till fingertjocka längder och lägg på plåt. De flyter ut lite grann så lägg de inte för tätt, max 4 längder/plåt.

Platta till längderna lite grann och pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.

Grädda i 200 grader i ca 10 min.

Skär i sneda bitar 1-1½ cm tjocka.

Torka dem en stund på låg värme 50-75 grader i 20 min ?

Ät, ät, ät och njut.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:31


Adam skulle på ninjakalas i fredags. Klart att han skulle ha ett ninjakort till killen som fyllde år. ...

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:29


En av Adams (mellanpojken) klasskompisar fyllde år.

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:24


Svågern fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:09

Svärfar fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 18 mars 2013 22:58

Ikväll gick jag ifrån jobbet ett par timmar för en av trivselklubben anordnad pysselkväll på den lokala blomstergården. Där får man tips och hjälp och det finns hur mycket material som helst. Såhär blev resultatet...

Ovido - Quiz & Flashcards