Direktlänk till inlägg 30 augusti 2011

Cheesecake grundrecept

Av Wenche Rydén Linné - 30 augusti 2011 21:09

Ja, det var ju dags att baka något till gästerna som skulle komma på lördagen.

Jag var lite trött på att göra tårta och ville göra något annat.

Jag hittade ett recept på cheesekake på matklubben.

Det går att variera i det oändliga, tex. krossad daim eller lite citronsaft/skal eller krossade polkakarameller...ja, precis vad man känner för.


Jag hackade bara i lite mörk choklad och den blev supergod, ungefär som glasstårta.

Jag tycker nog lite bättre om bakad cheesecake än fryst men man måste ju prova något nytt ibland.


200 g philadelphiaost

3 äggulor

1½ dl socker

1 msk vaniljsocker

3 äggvitor

3 dl grädde

½ pkt digestivekex

3 msk flytande margarin


Mixa kex till smulor och tillsätt margarinet.

Packa detta i botten på en springform.

Blanda philadelphiaost, äggulor, socker och vaniljsocker till en smet.

Vispa grädden ganska hårt och vänd ner den i ostsmeten.

Vispa äggvitorna hårt och vänd sedan ner dem med i smeten.

Blanda därefter i valfri smaksättning om ni känner för det men det är inte nödvändigt.

Häll smeten i formen och ställ den i frysen, gärna över natten men 6-7 timmar funkar tillräckligt.

   Jättegod, däremot hatar jag verkligen kristyren som absolut inte vill släppa tuben när man försöker skriva....så då blir det så här :(.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:31


Adam skulle på ninjakalas i fredags. Klart att han skulle ha ett ninjakort till killen som fyllde år. ...

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:29


En av Adams (mellanpojken) klasskompisar fyllde år.

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:24


Svågern fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:09

Svärfar fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 18 mars 2013 22:58

Ikväll gick jag ifrån jobbet ett par timmar för en av trivselklubben anordnad pysselkväll på den lokala blomstergården. Där får man tips och hjälp och det finns hur mycket material som helst. Såhär blev resultatet...

Ovido - Quiz & Flashcards