Direktlänk till inlägg 30 augusti 2011

Macarons

Av Wenche Rydén Linné - 30 augusti 2011 21:27

Jag har länge tänkt baka macarons. De ser alltid så fräscha och goda ut på alla bilder.

De flesta recepten är nästan exakt likadana så jag provade ett jag hittade på recept.nu.

Det var hallonmacarons men jag gjorde en kräm på blåbär istället för jag hade inga hallon. Detta såg jag inte förrän jag redan hade färgat smeten rosa (annars hade jag ju gjort den blå istället).


Kakor:

110 g sötmandel

170 g florsocker, knappt 3 dl

90 g äggvita, ca 3 st

2 msk strösocker

några droppar hushållsfärg


Skålla och skala mandeln, låt den ligga ca 1 timme och torka innan du maler den fint.

Vispa äggvitan fluffig, tillsätt strösockret lite i taget och vispa tills du fått ett hårt skum.

Blanda mandelmjölet och florsockret och vänd ner det i äggvitan tillsammans med hushållsfärgen.

Smeten ska inte vara för fluffig utan rör isåfall lite till i smeten.

Spritsa ut smeten på bakplåtspapper på två plåtar.

Klickarna ska vara stora som femkronor och det blir runt 35-40 st per plåt så lägg dem inte allt för långt ifrån varandra. 

Dessa ska sedan stå ca 1 timme så det blir en hinna på klickarna, då spricker de inte så lätt.

Under tiden kan du göra krämen som ska vara emellan.


125 g vit choklad

50 g färska eller frysta bär, i det här fallet blåbär

2 msk grädde


Hacka chokladen  fint.

Mixa blåbären och koka upp detta ihop med grädden.

Låt det bara koka upp och häll därefter i chokladen och rör till en jämn kräm. 

Hinner krämen kallna innan all choklad är smält så värm på smeten igen så allt smälter.

Ställ krämen i kylen ca 1 timme så den inte är för tunn.


Grädda  klickarna i 125 grader på nedersta valsen i ca 20 min.

De ska vara torra uppepå och lossna lätt från pappret.

Jag gräddade mina i 25 minuter men de lossnade ändå inte från pappret.

När plåten hade svalnat ordentligt så satte jag därför plåten i frysen ett par minuter och då lossnade de jättelätt.

En lagom klick med blåbärskräm på hälften av kakorna och tryck på den andra kakan

på krämen och kakorna är färdiga.

Helst ska de stå i kylskåp ett dygn för att få rätt konsisten.

De kan ligga ca 1 vecka i kylen.

Dessa kakor blev inte alls som på alla bilder jag har sett och de var inte rikigt i min smak, för mycket mandel för mig.

Det var dessutom rätt krångligt så det vete fasen om jag gör om dem.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:31


Adam skulle på ninjakalas i fredags. Klart att han skulle ha ett ninjakort till killen som fyllde år. ...

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:29


En av Adams (mellanpojken) klasskompisar fyllde år.

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:24


Svågern fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:09

Svärfar fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 18 mars 2013 22:58

Ikväll gick jag ifrån jobbet ett par timmar för en av trivselklubben anordnad pysselkväll på den lokala blomstergården. Där får man tips och hjälp och det finns hur mycket material som helst. Såhär blev resultatet...

Ovido - Quiz & Flashcards