Direktlänk till inlägg 30 augusti 2011

Fabian gick igenom besiktningen

Av Wenche Rydén Linné - 30 augusti 2011 21:55

Idag var det dags för Fabians hjärtundersökning.

För er som inte vet så föddes han med hjärtfel. Detta upptäcktes dock inte förrän han var 9 månader trots att vi hade jätteproblem med honom.

Det förstod man ju inte då, det var ju första barnet och man är ju inte så säker på hur det ska funka. 

I början sa ju även läkare och bvc sköterskan att allt var jättebra och senare fick jag all skit för att jag enligt bvc sköterskan "inte gav honom riktig mat" (han kunde inte behålla den utan bara spydde och jag trodde han var kräsen), enligt henne skulle jag sluta amma och ge honom kött för då skulle han öka i vikt. Bröstmjölken kunde han behålla i 20 minuter innan den kom upp, flaska tog han inte. Gröten stannade ca 10 min innan den också kom upp. Hans kropp orkade inte ta hand om maten och hålla honom vid liv samtidigt.

När han var 9 månade fick vi träffa en annan doktor som direkt hörde att det inte lät bra och skickade oss till barnakuten i Jönköping.

Där var det ideligen undersökningar och provtagningar under hela midsommarhelgen som vi bodde där.

Vi fick permission under måndagen för åka hem och fixa räkningar och annat och sedan återvända till sjukhuset på kvällen.

Vi blev utskrivna på tisdag morgon eftersom allt var stabilt för att invänta samtal från Lund för operation. 

De ringde på tisdag eftermiddag när vi var och handlade, en sköterska faxade därefter ett häfte med information (på 18 sidor) till mannens jobb som vi hämtade på vägen hem från affären.

Vi skulle infinna oss på Lunds univesitetssjukhus på Onsdagens förmiddag för undersökning och inläggning.

Torsdag morgon var det nedsövning för magnetröntgen och operation på fredag morgon.

Hmmmmm.....märkligt att det var så akut när det enligt BVC var MITT fel och inget fel på Fabian.

Det är ju klart att det var mitt fel, jag fixade ju så att han var undernärd. PUCKON.

6,5 kg vägde han vid 9 månader och av dessa kilon var a 0,5 bara vätska i kroppen.

Operationen gick bra men det tog 9 dygn efter operationen innan de väckte honom då hans lungtryck var alldeles för högt.

När vi väl fick åka hem efter 3 veckor gick återhämtningen mycket fort.

Han opererades 9 juli (på min mans födelsedag) och i oktober var han för frisk för att behöva ta influensavaccin :D.

Det har varit många kontroller och det tycker jag inte är ett dugg jobbigt. Vi har även kollat hans bröder och de har också hjärtfel, de behöver däremot inte opereras.

Så idag var det ju dags igen för kontroll. Ultraljud, EKG och blodtryck.

Doktorn var jättenöjd och glad att han har så fina resultat och att han har så bra kondition (jag berättade att han ytterst sällan blir andfådd om han springer etc.).

Så nu går det två år till nästa kontroll (han får gå livet ut på kontroller).

Efter sjukhuset så åkte vi vidare till A6 och gjorde en repris på förra onsdagen fast det blev inga gummistövlar och denna gången åt vi på IKEA istället.

   Såhär är det ju inte roligt att se sitt barn.

Men såhär ser han ut nu...ett minne i form av ärren efter operationen kan skymtas på bilden. Men de säger att tjejer gillar "badboys" med lite ärr ;)  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:31


Adam skulle på ninjakalas i fredags. Klart att han skulle ha ett ninjakort till killen som fyllde år. ...

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:29


En av Adams (mellanpojken) klasskompisar fyllde år.

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:24


Svågern fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 10 maj 2015 10:09

Svärfar fyllde år

Av Wenche Rydén Linné - 18 mars 2013 22:58

Ikväll gick jag ifrån jobbet ett par timmar för en av trivselklubben anordnad pysselkväll på den lokala blomstergården. Där får man tips och hjälp och det finns hur mycket material som helst. Såhär blev resultatet...

Ovido - Quiz & Flashcards