Alla inlägg under mars 2011

Av Wenche Rydén Linné - 5 mars 2011 19:09

Det blev det till middag igår. Hittade receptet på Tasteline. Skulle vara en succé även hos barn.....haha. De som skrivit det recepetet har inte mina barn:).

Om jag ska göra om det ska jag lägga lite mer salt i pirogdegen och ev lite örter. själva degen smakade inget alls men innehållet var smaskens. Har man lite mindre tid kan jag tänka mig att det funkat lika bra i Wraps.


 Fajitaskycklingpirog  12 st (4 pers)

50 g jäst

5 dl ljummet vatten

4 msk oliv el rapsolja

1 tsk salt

13 dl dinkelsikt

1 ägg till pensling


Fyllning:

½ grillad kyckling

2 dl paprika & chili creme fraiche

2 msk sweetchilisås

1 tsk fajitas eller tacokrydda

½ röd paprika

3 cm purjolök

1 dl majskorn

3 msk riven ost


Gör så här:

Smula ner jästen i en bunke, häll över vatten och olja och rör ut jästen. Tillsätt salt. Arbeta in mjölet lite i taget till en smidig deg men spara lite till utbakningen. Jäs under bakduk i  40-50 min.

Rensa kycklingen och skär köttet i bitar. Blanda i creme fraiche, sweetchilisås och kryddor. Skär paprikan i bitar och strimla purjon och blanda detta i "röran". Tillsätt majs och ost.

Dela degen i 12 bitar och forma dem till runda bullar. Kavla ut dem till ½ cm tjocka rundlar. Lägg lite av fyllningen på ena sidan. Vik över degen och tryck ihop skarven med en gaffel.

Lägg pirogerna på en plåt med bakplåtspapper. Pensla med ägg och strö gärna över lite ost. Grädda i 225 grader i ca 15min tills de fått fin färg.

Hade lite hjälp av Mr. Pablo Escobar jr. också :)

     

Av Wenche Rydén Linné - 3 mars 2011 21:32

Äntligen. Rackans vad fort tiden går.

Idag har jag varit på City Gross och handlat, billig köttfärs hade de där och det går ju alltid åt.

Sen var det hämtning av Fabian i skolan. En positiv överraskning var att gubben kom hem kl.14 Det har blivit tillräckligt många timmar denna veckan ändå.

Det blev lasagne till middag, fast med skruvmakaroner istället för plattor och det gick det med. Fabian som alltid är liten i maten och tycker det är jättejobbigt att äta upp sin lilla portion tyckte det var jättegott och tog två gånger. Detta trots att han gillade skolmaten idag och inte var jättehungrig.:)

Gjorde gelé också som vi ska ha till efterrätt imorgon. Också en muta för att tanden skulle ut igår :). Gottigott.

Jag rensade ur ett av köksskåpen med ikväll, ställde ner massa tupperwareprylar i källaren som inte används så ofta. Det är så skönt att rensa ur massa gammalt bråte ibland. Då får man ju plats med nya fina grejer ;).

Nu kollar jag på lyxfällan och snart är det dags att nana kudden. Mannen ligger uppe hos Adam och försöker få honom att sova, nackdelen med det momentet är att man nästan alltid somnar själv också. Några år till och sen kan förhoppningsvis alla barnen somna själva i sina egna sängar, bara att vänta.

Nu...looking forward to friday :))

Av Wenche Rydén Linné - 3 mars 2011 07:56
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Ovido - Quiz & Flashcards